حلقه صالحین روحانی شهید اسماعیل زاده تسوجی

شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۰ ب.ظ

انتظار

فضیلت انتظار موعود!

انتظار

 

 

امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: کسی که بمیرد، در حالی که منتظر ظهور باشد، مثل کسی است که با قائم در خیمه او باشد، بلکه مثل شمشیر زننده در کنار رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) است.(1)

 

معنای انتظار

انتظار در لغت یعنی چشم داشتن یک تحول، یک رویداد خوب و یک گشایش و یا چشم به‏راه بودن برای آینده‏ای مطابق میل و...به‏کار می‏رود.(2)

باتوجه به این معنا، انتظار مفهومی است که با روح تمامی انسانها عجین شده و به این ترتیب است که می‏توان گفت همه انسانها منتظرند. روح انتظار یک وادی امنی است که هر کس وارد آن شود و بتواند آن را حفظ کند، از آسیب‏ها و دغدغه‏ها و اضطراب‏ها، آسوده می‏گردد.

در این زمان از نظر ارزش انسانی و کمالات به جایی می‏رسد که دیگر یارای محاسبه ارزش وجودی او برای کسی مقدور نیست. و آنچه که مهم است این است که انسان در درون خودش صفت منتظر بودن را به خود اختصاص بدهد و روح انتظار را کسب کند و آن را تا زمانیکه اجلش فرا نرسیده حفظ کند و اگر به این مقام رسید دیگر مهم نیست که زمان ظهور را درک کرده‏است یا نه. اگر زنده بود و زمان ظهور را درک کرد، خوب به اقتضای منتظر بودنش وظایف خود را در مقابل امیر دلها انجام می‏دهد و اگر در زمان ظهور در قید حیات نبود، چون دارای خلوص نیت بوده و در نیتش ثابت قدم بوده، خداوند متعال همه آنچه را که در موقع ظهور می‏توانست نصیب او نماید، به او عطا خواهد کرد.

همچنانکه امام باقر(علیه‏السلام) در این باره می‏فرمایند: کسی که در انتظار امر فرج بمیرد، از اینکه در میان خیمه مهدی و لشکر او نمرده‏است، ضرری نکرده.(3)

 

انتظار فرج

باتوجه به فرمایش رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) که فرمودند: بهترین عبادات، انتظار فرج است.(4)

انتظار فرج، که عبارتست از ایمان استوار به امامت حضرت مهدی(عج‏الله)، همه اصول و فروع دین و دیگر عقاید اسلامی را دربردارد. و ایمان به حضرت، که نور ولایت است، شرط قبولی دیگر اعمال می‏گردد. چنانکه در روایتی از امام صادق(علیه‏السلام) آمده‏است:اسلام بر روی 5پایه استوار شده‏است: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت. و هرگز به چیزی امر نشده، آنچنانکه به ولایت امر شده‏است. ولیکن مردم 4پایه‏اش را پذیرفتند و ولایت را ترک کرده‏اند. به خدا قسم اگر کسی همه شبها را با نماز و عبادت بگذراندو همه روزها را روزه بگیرد، و بدون ولایت از دنیا برود، نماز و روزه‏ای از او پذیرفته نمی‏شود.(5)

زیرا انتظار فرج، ایمان به غیب است که انسان را به انجام عمل صالح وامی دارد و او را بر صحیح‏ترین اعتقادها استوار نگه‏می‏دارد.

باتوجه به نکات ذکر شده، اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. باتوجه به روایات فوق‏الذکر، به رمز فضائل بی‏شماری که از جانب اهل بیت برای منتظران برشمرده‏شده، واقف می‏شویم و به درستی درمی‏یابیم که چرا انسان منتظر از نظر اسلام، از چنین مقام و مرتبه بالایی برخوردار است

انتظار فرج، انتظار ظهور امامی است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و ظلم و ستم را از پهنه روزگار ریشه‏کن خواهد کرد، از این طریق انسان، خواهان عدالت و دشمن ستمگر می‏شود.

این انتظار با این نقش تربیتی و سازنده‏ای که دارد، طبیعتاً از همه عبادات برتر خواهد بود. چرا که مۆمن تلاش می‏کند تا عقاید خود را حفظ نماید تا امر فرج محقق گردد و پا در رکاب حضرت برای برپایی قسط و داد و به اهتزاز در آوردن پرچم اسلام، تلاش نماید.

 

فضیلت انتظار

اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. انتظار قائم برابر است با شهادت در راه خداوند متعال. چنانکه امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: کسی که بمیرد، درحالیکه منتظر ظهور باشد، مثل کسی است که با قائم در خیمه او باشد، نه، بلکه مثل شمشیر زننده در کنار رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) است.(6)

باتوجه به روایت فوق شاید این سۆال پیش آید که چرا انتظار از این فضیلت بالایی برخوردار است:

1.       انتظار حلقه اتصال شیعه با معصوم است؛ چنانکه گفته شد ولایت و امامت رکن اساسی مکتب تشیع است و اعتقاد به حضور معصوم و امام عصر در هر زمانی، مهمترین نقطه تمایز مکتب تشیع با دیگر مکاتب است. باتوجه به این نکته درمی‏یابیم که انتظار در زمان غیبت و عدم حضور ظاهری امام در میان مردم، به نوعی اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین امام از سلسله امامن شیعه است و همین انتظار سبب می‏شود که ارتباط شیعیان با امامشان، حفظ شود و آنها در همه اعصار از فیض وجود امامشان برخوردار باشند.

انتظار مفهومی است که با روح تمامی انسانها عجین شده و به این ترتیب است که می‏توان گفت همه انسانها منتظرند. روح انتظار یک وادی امنی است که هر کس وارد آن شود و بتواند آن را حفظ کند، از آسیب‏ها و دغدغه‏ها و اضطراب‏ها، آسوده می‏گردد

2.       انتظار معیار ارزش انسان‏هاست؛ آرزوهای انسان‏ها معیار خوبی است برای سنجش میزان رشد و کمال و آگاهی آنها. تاجاییکه برخی می‏گویند: «بگو چه آرزویی داری تا بگویم کیستی » به این ترتیب، می‏توان گفت چون انسان منتظر، برترین و ارزشمندترین آرزوها را داراست، به طور طبیعی از بهترین و والاترین ارزش‏ها برخوردار می‏گردد.

3.       انتظار دلیل سازندگی فرد و اجتماع، انتظار نقش مهمی در سازندگی جامعه و اصلاح فرد و اجتماع در زمان غیبت دارد، و اگر انسان منتظر به وظایفی که دارد به خوبی عمل کند، صفت یک انسان دیندار را بدست می‏آورد و از جایگاه والایی برخوردار می‏شود.

 

فرَّج المۆمنین

از القاب حضرت مهدی(عجل‏الله فرجه) است. در هنگام ولادت آن حضرت، حکیمه خاتون به نرجس خاتون گفت: خداوند امشب به تو غلامی می‏بخشد که سید است در دنیا و آخرت، و فرج مۆمنان است.(7)

 

نتیجه

باتوجه به نکات ذکر شده، اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. باتوجه به روایات فوق‏الذکر، به رمز فضائل بی‏شماری که از جانب اهل بیت برای منتظران برشمرده‏شده، واقف می‏شویم و به درستی درمی‏یابیم که چرا انسان منتظر از نظر اسلام، از چنین مقام و مرتبه بالایی برخوردار است.

 

پی‏نوشت:

1.       کمال الدین، ج2، ص338.

2.       لغت‏نامه دهخدا، کلمه انتظار.

3.       اصول کافی، ج1، ص372.

4.       بحارالأنوار، ج52، ص125.

5.       اصول کافی، ج2، ص18.

6.       کمال الدین، ج2، ص338.

7.       نجم‏الثاقب، باب دوم



نوشته شده توسط حلقه تربیتی شهید اسماعیل زاده تسوجی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
حلقه صالحین روحانی شهید اسماعیل زاده تسوجی
تبلیغات
كد لوگوي ما

کد لوگوی ما

گلشن راز

کانون فرهنگی حضرت ابوالفضل

پایگاه آموزشی صالحین خیبری

پیوندها

انتظار

شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۰ ب.ظ

فضیلت انتظار موعود!

انتظار

 

 

امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: کسی که بمیرد، در حالی که منتظر ظهور باشد، مثل کسی است که با قائم در خیمه او باشد، بلکه مثل شمشیر زننده در کنار رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) است.(1)

 

معنای انتظار

انتظار در لغت یعنی چشم داشتن یک تحول، یک رویداد خوب و یک گشایش و یا چشم به‏راه بودن برای آینده‏ای مطابق میل و...به‏کار می‏رود.(2)

باتوجه به این معنا، انتظار مفهومی است که با روح تمامی انسانها عجین شده و به این ترتیب است که می‏توان گفت همه انسانها منتظرند. روح انتظار یک وادی امنی است که هر کس وارد آن شود و بتواند آن را حفظ کند، از آسیب‏ها و دغدغه‏ها و اضطراب‏ها، آسوده می‏گردد.

در این زمان از نظر ارزش انسانی و کمالات به جایی می‏رسد که دیگر یارای محاسبه ارزش وجودی او برای کسی مقدور نیست. و آنچه که مهم است این است که انسان در درون خودش صفت منتظر بودن را به خود اختصاص بدهد و روح انتظار را کسب کند و آن را تا زمانیکه اجلش فرا نرسیده حفظ کند و اگر به این مقام رسید دیگر مهم نیست که زمان ظهور را درک کرده‏است یا نه. اگر زنده بود و زمان ظهور را درک کرد، خوب به اقتضای منتظر بودنش وظایف خود را در مقابل امیر دلها انجام می‏دهد و اگر در زمان ظهور در قید حیات نبود، چون دارای خلوص نیت بوده و در نیتش ثابت قدم بوده، خداوند متعال همه آنچه را که در موقع ظهور می‏توانست نصیب او نماید، به او عطا خواهد کرد.

همچنانکه امام باقر(علیه‏السلام) در این باره می‏فرمایند: کسی که در انتظار امر فرج بمیرد، از اینکه در میان خیمه مهدی و لشکر او نمرده‏است، ضرری نکرده.(3)

 

انتظار فرج

باتوجه به فرمایش رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) که فرمودند: بهترین عبادات، انتظار فرج است.(4)

انتظار فرج، که عبارتست از ایمان استوار به امامت حضرت مهدی(عج‏الله)، همه اصول و فروع دین و دیگر عقاید اسلامی را دربردارد. و ایمان به حضرت، که نور ولایت است، شرط قبولی دیگر اعمال می‏گردد. چنانکه در روایتی از امام صادق(علیه‏السلام) آمده‏است:اسلام بر روی 5پایه استوار شده‏است: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت. و هرگز به چیزی امر نشده، آنچنانکه به ولایت امر شده‏است. ولیکن مردم 4پایه‏اش را پذیرفتند و ولایت را ترک کرده‏اند. به خدا قسم اگر کسی همه شبها را با نماز و عبادت بگذراندو همه روزها را روزه بگیرد، و بدون ولایت از دنیا برود، نماز و روزه‏ای از او پذیرفته نمی‏شود.(5)

زیرا انتظار فرج، ایمان به غیب است که انسان را به انجام عمل صالح وامی دارد و او را بر صحیح‏ترین اعتقادها استوار نگه‏می‏دارد.

باتوجه به نکات ذکر شده، اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. باتوجه به روایات فوق‏الذکر، به رمز فضائل بی‏شماری که از جانب اهل بیت برای منتظران برشمرده‏شده، واقف می‏شویم و به درستی درمی‏یابیم که چرا انسان منتظر از نظر اسلام، از چنین مقام و مرتبه بالایی برخوردار است

انتظار فرج، انتظار ظهور امامی است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و ظلم و ستم را از پهنه روزگار ریشه‏کن خواهد کرد، از این طریق انسان، خواهان عدالت و دشمن ستمگر می‏شود.

این انتظار با این نقش تربیتی و سازنده‏ای که دارد، طبیعتاً از همه عبادات برتر خواهد بود. چرا که مۆمن تلاش می‏کند تا عقاید خود را حفظ نماید تا امر فرج محقق گردد و پا در رکاب حضرت برای برپایی قسط و داد و به اهتزاز در آوردن پرچم اسلام، تلاش نماید.

 

فضیلت انتظار

اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. انتظار قائم برابر است با شهادت در راه خداوند متعال. چنانکه امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: کسی که بمیرد، درحالیکه منتظر ظهور باشد، مثل کسی است که با قائم در خیمه او باشد، نه، بلکه مثل شمشیر زننده در کنار رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) است.(6)

باتوجه به روایت فوق شاید این سۆال پیش آید که چرا انتظار از این فضیلت بالایی برخوردار است:

1.       انتظار حلقه اتصال شیعه با معصوم است؛ چنانکه گفته شد ولایت و امامت رکن اساسی مکتب تشیع است و اعتقاد به حضور معصوم و امام عصر در هر زمانی، مهمترین نقطه تمایز مکتب تشیع با دیگر مکاتب است. باتوجه به این نکته درمی‏یابیم که انتظار در زمان غیبت و عدم حضور ظاهری امام در میان مردم، به نوعی اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین امام از سلسله امامن شیعه است و همین انتظار سبب می‏شود که ارتباط شیعیان با امامشان، حفظ شود و آنها در همه اعصار از فیض وجود امامشان برخوردار باشند.

انتظار مفهومی است که با روح تمامی انسانها عجین شده و به این ترتیب است که می‏توان گفت همه انسانها منتظرند. روح انتظار یک وادی امنی است که هر کس وارد آن شود و بتواند آن را حفظ کند، از آسیب‏ها و دغدغه‏ها و اضطراب‏ها، آسوده می‏گردد

2.       انتظار معیار ارزش انسان‏هاست؛ آرزوهای انسان‏ها معیار خوبی است برای سنجش میزان رشد و کمال و آگاهی آنها. تاجاییکه برخی می‏گویند: «بگو چه آرزویی داری تا بگویم کیستی » به این ترتیب، می‏توان گفت چون انسان منتظر، برترین و ارزشمندترین آرزوها را داراست، به طور طبیعی از بهترین و والاترین ارزش‏ها برخوردار می‏گردد.

3.       انتظار دلیل سازندگی فرد و اجتماع، انتظار نقش مهمی در سازندگی جامعه و اصلاح فرد و اجتماع در زمان غیبت دارد، و اگر انسان منتظر به وظایفی که دارد به خوبی عمل کند، صفت یک انسان دیندار را بدست می‏آورد و از جایگاه والایی برخوردار می‏شود.

 

فرَّج المۆمنین

از القاب حضرت مهدی(عجل‏الله فرجه) است. در هنگام ولادت آن حضرت، حکیمه خاتون به نرجس خاتون گفت: خداوند امشب به تو غلامی می‏بخشد که سید است در دنیا و آخرت، و فرج مۆمنان است.(7)

 

نتیجه

باتوجه به نکات ذکر شده، اساساً فضیلت انتظار به عنوان یک عبادت، به عنوان یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی که روی کره زمین قدم می‏گذارد، ارزشمند و مورد توجه باید قرار بگیرد. باتوجه به روایات فوق‏الذکر، به رمز فضائل بی‏شماری که از جانب اهل بیت برای منتظران برشمرده‏شده، واقف می‏شویم و به درستی درمی‏یابیم که چرا انسان منتظر از نظر اسلام، از چنین مقام و مرتبه بالایی برخوردار است.

 

پی‏نوشت:

1.       کمال الدین، ج2، ص338.

2.       لغت‏نامه دهخدا، کلمه انتظار.

3.       اصول کافی، ج1، ص372.

4.       بحارالأنوار، ج52، ص125.

5.       اصول کافی، ج2، ص18.

6.       کمال الدین، ج2، ص338.

7.       نجم‏الثاقب، باب دوم

نظرات (۱)

۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۶:۳۲ وبلاگ حلقه صالحین ظهور
امام علی(ع):
بهترین اعمال دعا برای فرج است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی