پاسخ :
در
میان اقوال مورخان دربارة چگونگی دفن حضرت سید الشهداء ـ علیه السّلام ـ و
یاران باوفای آن حضرت اندک تفاوتی، دیده میشود؛ جهت روشن شدن موضوع به
تشریح بعضی از آنها میپردازیم:
الف. مرحوم
مفید پس از ذکر اسامی هفده نفر از شهیدان بنیهاشم که همگی از برادران و
برادرزادگان و عموزادگان امام حسین ـ علیه السّلام ـ بودند، میفرماید:
آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر
آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ
آنان را زیارت میکنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از
جملة آنان است، برخی گفتهاند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ
علیه السّلام ـ نزدیکترین محل است.[1]
ب.
و نیز میگوید: پس از بازگشت عمر بن سعد از کربلا، جماعتی از بنیاسد که
در غاضریه سکونت داشتند، آمده و بر پیکر امام حسین ـ علیه السّلام ـ و
یارانش نماز گذاردند و آن حضرت را همان جایی که الآن قبر اوست دفن کردند و
علی ابن الحسین (علی اکبر) ـ علیه السّلام ـ را در پایین پای پدر به خاک
سپردند، سپس برای دیگر شهیدان از اهل بیت و اصحاب، حفیرهای کندند و همة
آنان را در آن حفیره به صورت دسته جمعی دفن کردند و عباس بن علی ـ علیه
السّلام ـ را در راه غاضریّه، در همان محلی که به شهادت رسید و اکنون قبر
اوست به خاک سپردند.[2]
ج.
در بعضی از روایات آمده است: امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (با قدرت امامت و
ولایت) به کربلا آمد و بنیاسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و
بدنها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین
العابدین ـ علیه السّلام ـ از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه
به جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای بلند گریست، سپس به سویی
رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در
قبر گذاشت و فرمود: با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن
قبر، روی آن نوشت: «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً
غریباً»؛ این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسینی که او را با لب
تشنه و غریبانه کشتند. پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ـ علیه
السّلام ـ رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد.
سپس
به بنیاسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنیهاشم و
در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیکترین شهیدان به امام حسین ـ
علیه السّلام ـ فرزندش علی اکبر ـ علیه السّلام ـ است؛[3] امام صادق ـ علیه
السّلام ـ در اینباره به عبدالله بن حمّاد بصری فرموده است: امام حسین ـ
علیه السّلام ـ را غریبانه کشتند، بر او میگرید کسی که او را زیارت کند
غمگین میشود و کسی که نمیتواند او را زیارت کند دلش میسوزد برای کسی که
قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.[4]
گر
چه بعضی از مطالب در کیفیت به خاک سپاری امام حسین ـ علیه السّلام ـ و این
که چه کسی امام حسین ـ علیه السّلام ـ را دفن کرده، در این نقلها متفاوت
است، ولی از مجموع آنها یک نکته قابل استفاده است که به عنوادن نتیجه ارائه
میگردد و آن این که: قبر علی اکبر ـ علیه السّلام ـ در پایین پای امام
حسین ـ علیه السّلام ـ قرار دارد.
نتیجه:
بنابراین میتوان ادعا کرد که ضریح کوچکی که بر ضریح حضرت سیدالشهدا ـ
علیه السّلام ـ متصل است و در طرف پایین پای آن حضرت قرار دارد و از مجموع
دو ضریح یک ضریح شش گوشه درست شده به احترام علی اکبر ـ علیه السّلام ـ و
به نام آن حضرت است.
عبدالرّزاق حسنی ضریح امام حسین ـ علیه السّلام ـ را چنین توصیف کرده است:
«ضریح
امام حسین ـ علیه السّلام ـ عبارت است از: یک بلندی (صندوق مانند) چوبی که
به عاج زینت شده و روی آن دو مشبک[5] قرار دارد، مشبک داخلی از فولاد
گران قیمت و مشبک خارجی از نقرة روشن سفید است... به مشبک خارجی مشبک
دیگری بدون این که مانعی بین آن دو باشد، متصل است و فقط از هر طرف به
اندازة یک متر کوتاهتر از مشبک خارجی متعلق به امام حسین ـ علیه السّلام ـ
است و زیر آن مشبّک قبر علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ است که همراه پدر
در یک روز شهید شده و در کنار پدر دفن گردیده است.[6]
منبع : پایگاه جامع عاشورا
[1] . مفید، الارشاد، سلسلة مؤلفات شیخ مفید، دار المفید للطباعة و النصر و التوزیع، ج11، صص 125 ـ 126، جزء 2.
[2]
. مفید، همان، ص 114؛ خلیلی، جعفر، موسوعة العتبات المقدسه قم-کربلا،
بیروت، منشورات مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، 1407 ق، ص 73، جزء8.
[3] . عبدالرزاق الموسوی، المقرم، مقتل الحسین ـ علیه السّلام ـ ، تهران، قسم الدراسات الاسلامیه، مؤسسه البعثة، ص320 ـ 321.
[4] . قمی، جعفر بن محمد، ابن قولویه، کامل الزیارات، مؤسسه نشر الفقاهه، چاپ اول، 1417 ق، صص 537 ـ 538، المقرم، همان، ص321.
[5] . هر چیز سوراخ، سوراخ پنجره مانند را مشبک گویند.
[6]
. خلیلی، جعفر، موسوعة العتبات المقدسه، قسم کربلا، جزء 8، بیروت، منشورات
مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ص 182، به نقل از حسنی، عبدالرزاق، موجز تاریخ
البلدان العراقیّه.